Record file van containerschepen stort de wereldhandel in chaos

Wereldwijd staan meer vrachtschepen dan ooit tevoren te wachten voor overvolle havens. De bevoorradingsketens vallen uit elkaar, de eerste bedrijven stellen hun eigen schepen veilig.

 

Zo'n congestie is er nog nooit geweest - en dat ook nog eens over de hele wereld. Afgelopen weekend stonden voor de havens van Los Angeles en New York elk tien enorme containervrachtschepen te wachten op binnenkomst, in Seattle waren het er zeven, voor Rotterdam en de naburige Noordzee havens zelfs 18.
In China waren de omstandigheden nog slechter, zoals het elektronische "Seaexplorer"-platform van de Zwitserse expediteur Kühne + Nagel (K+N) liet zien: 75 vrachtschepen dobberden voor de kust van Shanghai, en maar liefst 83 voor de kust van Yantian ten noorden van Hongkong, omdat de Zuid-Chinese haven gedeeltelijk moest sluiten na een uitbraak van Corona. Het aantal vastzittende containers is daar nu groter dan tijdens de zesdaagse sluiting van het Suezkanaal eind april.
Het nieuwe incident maakt de chaos compleet. In totaal wachten momenteel 300 vrachtschepen om een volledig overvolle haven binnen te varen - een historisch record. Ligtijd op zee van meer dan zes dagen, zoals vorige week het geval was voor het vrachtschip "CMA CGM Estelle" met 9400 standaard-containers (TEU) voor de kust van Seattle, is niet langer een zeldzaamheid.
Onder de logistieke deskundigen heerst er galgenhumor. Geërgerd vertrouwde K+N zeevrachtdirecteur Otto Schacht toe aan het social media platform LinkedIn: "Mijn fietshandelaar in Hamburg weet al van de 'Ever Given', binnenkort weet hij ook dat de haven van Yantian bestaat." Handelaren kunnen beter een voorraad aanleggen, voegde de transporteur er aan toe. "Just in time werkt niet meer," zei hij.
 

"Een schip dat exclusief van ons is".
De directie van de Amerikaanse detailhandelaar in woninginrichting Home Depot, waarvan de schappen leeglopen door aanhoudende bevoorradingstekorten, is maandag in rep en roer geraakt. Vanaf volgende maand zullen ze nu zelf een scheepsoperator worden, vertelde Home Depot CEO Ted Decker aan tv-zender CNBC. Daarvoor hebben ze een heel containerschip gecharterd dat uitsluitend voor Home Depot zal varen. "Wij hebben een schip dat exclusief van ons is, en het zal Home Depot 100 procent dienen," zei hij.
De Amerikaanse detailhandelaar in woninginrichting is de grootste, maar zeker niet de enige, die zulke maatregelen neemt in het licht van een verwoestende bevoorradingscrisis. 
In maart schafte de logistieke vereniging Xstaff, waartoe retailers als Coop Zwitserland, de Belgische supermarktketen Colruyt en de producentenvereniging Haus & Garten behoren, een vrachtschip van 2700 TEU aan.
De "Leila", geleverd door scheepsexploitant China United Lines (CU Lines), was al na enkele dagen volgeboekt en vervoerde in een eenmalige operatie non-food artikelen voor supermarkten en doe-het-zelfartikelen van China naar Hamburg.
Enkele weken later vertrok de "Ren Jian", bijna twee keer zo groot, voor een tweede reis voor Xstaff - ditmaal ook in concurrentie met de steeds duurder en onbetrouwbaarder wordende lijnvaartmaatschappijen.
"Wij hebben niet de vooruitgang geboekt die we wilden boeken", zei Rolf Habben Jansen, chief executive van Hapag-Lloyd, maandag. "Als de file knelpunten in de komende twee tot drie weken niet opgelost zijn, houden wij nog lang een hardnekkig probleem." Immers, zo zei hij, het hoogseizoen, dat gewoonlijk begint met de leveringen vóór Kerstmis in de herfst, is reeds in zicht.
 

De consumptie in de VS verergert de problemen.
De knelpunten worden niet alleen gevoed door China's hoge exportcijfers - zelfs tijdens het gewoonlijk arbeidsvrije Chinese Nieuwjaar, dat iets minder dan twee weken duurt, is de productie dit jaar door het dak gegaan. Meer dan dat, het is het nauwelijks verzadigende consumentisme van de V.S. dat voor bevoorradingsproblemen zorgt.
De National Retail Federation verhoogde vorige week zijn vooruitzichten voor het lopende jaar en verwacht nu "de snelste groei die we in dit land sinds 1984 hebben gezien".
Verwacht wordt dat de detailhandelsverkopen in de VS in 2021 met 10,5 tot 13,5 procent zullen stijgen tot naar schatting 4,44 biljoen dollar tot 4,56 biljoen dollar. Maar op de routes tussen China en Europa ontbreekt het aan het nodige vervoer om de invoer uit het Verre Oosten te verwerken. Het resultaat: knelpunten in de bevoorrading, vooral van onderdelen, meubelen, textiel en computerchips.
 

500.000 extra containers - en nog steeds niet genoeg.
De president-directeur van Hapag toont echter weinig medeleven met de getroffen klanten. "Wij boden hen langetermijncontracten aan met vrachttarieven van ongeveer 2.500 dollar," zegt Habben Jansen. Maar velen, zegt hij, hebben het aanbod afgewezen, weddend dat de prijzen op de spotmarkt weer zullen dalen. "Mensen konden kiezen wat ze wilden doen," zegt hij.
Zijn in Hamburg gevestigde rederij probeert ook de krappe situatie te verlichten, voegt hij eraan toe. Hapag-Lloyd zei dat het 16 extra schepen in de vaart heeft genomen - tegen hoge charterkosten. Bovendien zette de rederij zelf kleinere vrachttoestellen in op de lange afstand tussen Europa en het Verre Oosten, wat veel duurder was dan gewoonlijk. Bovendien bestelde Duitslands grootste rederij 500.000 extra containers in 2020 en 2021 samen.
Maar zelfs die lijken nauwelijks genoeg te zijn. Aan de Katharinenstrasse in Hamburg doet een start-up momenteel gouden zaken door gebruikte stalen containers te verhandelen aan soms in paniek verkerende transporteurs. "Wij zijn de Ebay voor containers", adverteert Boxxport-medeoprichter Paul Wolter voor zijn in 2019 opgerichte online platform, dat destijds door bijna niemand echt serieus werd genomen.
Hij heeft ook nieuwe containers in de aanbieding, zegt Wolter. "Sinds december 2020, zijn onze zaken door het dak gegaan." Klanten betalen rijkelijk voor de zeldzame goederen. "De prijzen worden met de dag hoger," meldt de jonge manager.
Zolang de chaos in de havens voortduurt, zal dat waarschijnlijk niet veranderen. "Waar het vroeger 50 dagen duurde voordat een aan wal geladen container weer beschikbaar was, is de doorlooptijd nu verlengd tot 60 dagen", rekent Hapag-baas Habben Jansen voor. "Als gevolg daarvan zijn 20 procent meer containers nodig."
Ook de overladingstijden in de havens zelf vertragen het verkeer. Terwijl de zogenaamde Transshipment in Singapore bijvoorbeeld een jaar geleden gemiddeld vijf dagen in beslag nam, zoals berekend door de Amerikaanse technologieleverancier Project44, is de duur nu opgelopen tot negen dagen.
Uiteindelijk hebben de reders het probleem wellicht aan zichzelf te danken. Terwijl 15 jaar geleden een door Samsung gebouwd vrachtschip voor 9500 standaardcontainers als het grootste containerschip ter wereld werd beschouwd, worden nu vrachtschepen met iets minder dan 24000 containers afgeleverd.
"Ze leiden tot een opeenstapeling van enorme hoeveelheden vracht in de havens", moppert Axel Plaß, voorzitter van de Duitse vereniging voor expeditie en logistiek (DSLV).

BRON: www.handelsblatt.com